Egzamin maturalny – Kwiecień 2020Arkusz maturalny

Rok: Kwiecień 2020

Matura: Główna

Poziom matury: Rozszerzony

Zadań w arkuszu: 15

Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 1

zadanie zamknięte

Niech \( L=log_{\sqrt{2}}2\cdot log_{2}\sqrt{3}\cdot log_{\sqrt{3}}4 \). Wtedy:

Odpowiedzi:


A)
\( L=1 \)
B)
\( L=2 \)
C)
\( L=3 \)
D)
\( L=4 \)

Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 2

zadanie zamknięte

Okrąg o równaniu \( (x-3)^{2}+(y+7)^{2}=625 \) jest styczny do okręgu o środku \( S=(12,5) \) i promieniu \( r \). Wynika stąd, że:

Odpowiedzi:


A)
\( r=5 \)
B)
\( r=15 \)
C)
\( r=10 \)
D)
\( r=20 \)

Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 3

zadanie zamknięte

Liczba \( \sqrt{(1-\sqrt{2})^{2}}+\sqrt{(2-\sqrt{2})^{2}} \) jest równa:

Odpowiedzi:


A)
\( 1 \)
B)
\( -1 \)
C)
\( 3-2\sqrt{2} \)
D)
\( 2\sqrt{2}+1 \)

Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 4

zadanie zamknięte

Spośród poniższych nierówności wskaż tę, którą spełniają dokładnie trzy liczby całkowite.

Odpowiedzi:


A)
\( |\frac{3}{4}x+5|\lt 2 \)
B)
\( |\frac{4}{3}x+5|\lt 2 \)
C)
\( |\frac{3}{5}x+4|\lt 2 \)
D)
\( |\frac{4}{5}x+3|\lt 2 \)

Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 5

zadanie otwarte

Oblicz współczynnik kierunkowy stycznej do wykresu funkcji \(f(x)=\frac{x^2}{x-1}\), określonej dla każdej liczby rzeczywistej \(x \neq 1\), poprowadzonej w punkcie \(A=\left(6, \frac{36}{5}\right)\) tego wykresu.


Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 6

zadanie otwarte

W trójkącie \(A B C\) kąt \( B A C\) jest dwa razy większy od kąta \(A B C\). Wykaż, że prawdziwa jest równość \(|B C|^2-|A C|^2=|A B| \cdot|A C|\).


Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 7

zadanie otwarte

Udowodnij, że dla dowolnego kąta \(\alpha \in\left(0, \frac{\pi}{2}\right)\) prawdziwa jest nierówność \(\sin \left(\frac{\pi}{12}-\alpha\right) \cdot \cos \left(\frac{\pi}{12}+\alpha\right)<\frac{1}{4}\).


Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 8

zadanie otwarte

Wykaż, że równanie \(x^8+x^2=2\left(x^4+x-1\right)\) ma tylko jedno rozwiązanie rzeczywiste \(x=1\).


Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 9

zadanie otwarte

Ze zbioru wszystkich liczb naturalnych ośmiocyfrowych, w których zapisie dziesiętnym występują tylko cyfry ze zbioru \(\{0,1,3,5,7,9\}\), losujemy jedną. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że suma cyfr wylosowanej liczby jest równa \(3\).


Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 10

zadanie otwarte

Dany jest rosnący ciąg geometryczny \(\left(a, a q, a q^2\right)\), którego wszystkie wyrazy i iloraz są liczbami całkowitymi nieparzystymi. Jeśli największy wyraz ciągu zmniejszymy o \(4\), to otrzymamy ciąg arytmetyczny. Oblicz wyraz \(a q\) tego ciągu.


Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 11

zadanie otwarte

Dany jest nieskończony ciąg okręgów \(\left(o_n\right)\) o równaniach \(x^2+y^2=2^{11-n}, n \geqslant 1\). Niech \(P_k\) będzie pierścieniem ograniczonym zewnętrznym okręgiem \(o_{2 k-1}\) i wewnętrznym okręgiem \(o_{2 k}\). Oblicz sumę pól wszystkich pierścieni \(P_k\), gdzie \(k \geqslant 1\).


Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 12

zadanie otwarte

Trapez prostokątny \(A B C D\) o podstawach \(A B\) i \(C D\) jest opisany na okręgu. Ramię \(BC\) ma długość \(10\), a ramię \(A D\) jest wysokością trapezu. Podstawa \(A B\) jest \(2 \) razy dłuższa od podstawy \(C D\). Oblicz pole tego trapezu.


Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 13

zadanie otwarte

Wierzchołki \(A\) i \(B\) trójkąta prostokątnego \(A B C\) leżą na osi \(O y\) układu współrzędnych. Okrąg wpisany w ten trójkąt jest styczny do boków \(A B, B C\) i \(C A\) w punktach - odpowiednio - \(P=(0,10), Q=(8,6)\) i \(R=(9,13)\). Oblicz współrzędne wierzchołków \(A, B\) i \(C\) tego trójkąta.


Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 14

zadanie otwarte

Wyznacz wszystkie wartości parametru \(m\), dla których równanie \(x^2-3 m x+(m+1)(2 m-1)=0\) ma dwa różne rozwiązania \(x_1, x_2\) spełniające warunki: \(x_1 \cdot x_2 \neq 0\) oraz \(0<\frac{1}{x_1}+\frac{1}{x_2} \leqslant \frac{2}{3}\).


Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 15

zadanie otwarte

Rozpatrujemy wszystkie możliwe drewniane szkielety o kształcie przedstawionym na rysunku, wykonane z listewek. Każda z tych listewek ma kształt prostopadłościanu o podstawie kwadratu o boku długości \(x\). Wymiary szkieletu zaznaczono na rysunku.

drewniany szkielet

a) Wyznacz objętość \(V\) drewna potrzebnego do budowy szkieletu jako funkcję zmiennej \(x\).

b) Wyznacz dziedzinę funkcji \(V\).

c) Oblicz tę wartość \(x\), dla której zbudowany szkielet jest możliwie najcięższy, czyli kiedy funkcja \(V\) osiąga wartość największą. Oblicz tę największą objętość.