Rok: Kwiecień 2020
Matura: Główna
Poziom matury: Rozszerzony
Zadań w arkuszu: 15
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 1
zadanie zamknięte
Niech \( L=log_{\sqrt{2}}2\cdot log_{2}\sqrt{3}\cdot log_{\sqrt{3}}4 \). Wtedy:
Odpowiedzi:
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 2
zadanie zamknięte
Okrąg o równaniu \( (x-3)^{2}+(y+7)^{2}=625 \) jest styczny do okręgu o środku \( S=(12,5) \) i promieniu \( r \). Wynika stąd, że:
Odpowiedzi:
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 3
zadanie zamknięte
Liczba \( \sqrt{(1-\sqrt{2})^{2}}+\sqrt{(2-\sqrt{2})^{2}} \) jest równa:
Odpowiedzi:
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 4
zadanie zamknięte
Spośród poniższych nierówności wskaż tę, którą spełniają dokładnie trzy liczby całkowite.
Odpowiedzi:
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 5
zadanie otwarte
Oblicz współczynnik kierunkowy stycznej do wykresu funkcji \(f(x)=\frac{x^2}{x-1}\), określonej dla każdej liczby rzeczywistej \(x \neq 1\), poprowadzonej w punkcie \(A=\left(6, \frac{36}{5}\right)\) tego wykresu.
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 6
zadanie otwarte
W trójkącie \(A B C\) kąt \( B A C\) jest dwa razy większy od kąta \(A B C\). Wykaż, że prawdziwa jest równość \(|B C|^2-|A C|^2=|A B| \cdot|A C|\).
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 7
zadanie otwarte
Udowodnij, że dla dowolnego kąta \(\alpha \in\left(0, \frac{\pi}{2}\right)\) prawdziwa jest nierówność \(\sin \left(\frac{\pi}{12}-\alpha\right) \cdot \cos \left(\frac{\pi}{12}+\alpha\right)<\frac{1}{4}\).
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 8
zadanie otwarte
Wykaż, że równanie \(x^8+x^2=2\left(x^4+x-1\right)\) ma tylko jedno rozwiązanie rzeczywiste \(x=1\).
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 9
zadanie otwarte
Ze zbioru wszystkich liczb naturalnych ośmiocyfrowych, w których zapisie dziesiętnym występują tylko cyfry ze zbioru \(\{0,1,3,5,7,9\}\), losujemy jedną. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że suma cyfr wylosowanej liczby jest równa \(3\).
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 10
zadanie otwarte
Dany jest rosnący ciąg geometryczny \(\left(a, a q, a q^2\right)\), którego wszystkie wyrazy i iloraz są liczbami całkowitymi nieparzystymi. Jeśli największy wyraz ciągu zmniejszymy o \(4\), to otrzymamy ciąg arytmetyczny. Oblicz wyraz \(a q\) tego ciągu.
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 11
zadanie otwarte
Dany jest nieskończony ciąg okręgów \(\left(o_n\right)\) o równaniach \(x^2+y^2=2^{11-n}, n \geqslant 1\). Niech \(P_k\) będzie pierścieniem ograniczonym zewnętrznym okręgiem \(o_{2 k-1}\) i wewnętrznym okręgiem \(o_{2 k}\). Oblicz sumę pól wszystkich pierścieni \(P_k\), gdzie \(k \geqslant 1\).
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 12
zadanie otwarte
Trapez prostokątny \(A B C D\) o podstawach \(A B\) i \(C D\) jest opisany na okręgu. Ramię \(BC\) ma długość \(10\), a ramię \(A D\) jest wysokością trapezu. Podstawa \(A B\) jest \(2 \) razy dłuższa od podstawy \(C D\). Oblicz pole tego trapezu.
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 13
zadanie otwarte
Wierzchołki \(A\) i \(B\) trójkąta prostokątnego \(A B C\) leżą na osi \(O y\) układu współrzędnych. Okrąg wpisany w ten trójkąt jest styczny do boków \(A B, B C\) i \(C A\) w punktach - odpowiednio - \(P=(0,10), Q=(8,6)\) i \(R=(9,13)\). Oblicz współrzędne wierzchołków \(A, B\) i \(C\) tego trójkąta.
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 14
zadanie otwarte
Wyznacz wszystkie wartości parametru \(m\), dla których równanie \(x^2-3 m x+(m+1)(2 m-1)=0\) ma dwa różne rozwiązania \(x_1, x_2\) spełniające warunki: \(x_1 \cdot x_2 \neq 0\) oraz \(0<\frac{1}{x_1}+\frac{1}{x_2} \leqslant \frac{2}{3}\).
Kompleksowe przygotowanie do matury: Zadanie nr 15
zadanie otwarte
Rozpatrujemy wszystkie możliwe drewniane szkielety o kształcie przedstawionym na rysunku, wykonane z listewek. Każda z tych listewek ma kształt prostopadłościanu o podstawie kwadratu o boku długości \(x\). Wymiary szkieletu zaznaczono na rysunku.
a) Wyznacz objętość \(V\) drewna potrzebnego do budowy szkieletu jako funkcję zmiennej \(x\).
b) Wyznacz dziedzinę funkcji \(V\).
c) Oblicz tę wartość \(x\), dla której zbudowany szkielet jest możliwie najcięższy, czyli kiedy funkcja \(V\) osiąga wartość największą. Oblicz tę największą objętość.